Typo-wat?

23 jun 2022 | Astrid

HET BELANG VAN EEN MERKWAARDIG LETTERTYPE

Er worden nogal wat termen over tafel geslingerd als we het hebben over typografie. Lettertype, font… wat is nou wat? En wat past het beste bij de uitstraling van jouw merk? Want een lettertype is belangrijker dan je denkt en de keuze is reuze. In deze blog geven we je graag een inkijkje in de wereld van typografie: een van de belangrijkste onderdelen van jouw huisstijl.

What the font? 

Nu hoor ik je denken: ‘maar font en lettertype is toch hetzelfde?’ Niet echt. Een lettertype is het ontwerp van een letter, terwijl een font juist de combinatie is van het lettertype, de grootte en de stijl ervan. Om je een voorbeeld te geven: Arial is een lettertype. Arial (lettertype), vet (stijl) en in 12 punten (grootte) in een font. 

Lettertype en jouw huisstijl

Bij het schrijven van een mailtje of tekst in WORD zal je niet vaak stilstaan bij het lettertype, maar bij het ontwerpen van een logo en huisstijl wordt dat echt een ander verhaal. Gaan wij aan de slag met het ontwerpen van een huisstijl voor jouw bedrijf? Dan luisteren we altijd goed naar jouw wensen van de klant. Welke uitstraling past bij jouw bedrijf? Zo zijn er een aantal punten waar we altijd rekening mee houden:

‘Laat de juiste typografie voor jou werken!’

De uitstraling van het lettertype

Zoveel soorten, zoveel mogelijkheden… En het mooie (en lastige) is dat er voor elke gewenste uitstraling wel een passend lettertype te vinden is. ‘Gewoon maar wat maken’ is dan ook echt geen optie. Daarom is onze eerste vraag altijd: Naar welke uitstraling ben je op zoek? Ga je voor een traditionele look, modern, strak of ga je voor een klassieke touch? Aan jou de keus. 

Lettertype en leesbaarheid

Naast het lettertype voor jouw logo, is het ook belangrijk dat je een goed type hebt voor de broodtekst (= de hoofdtekst, exclusief intro’s, koppen, tussenkoppen). Heb je een stijl in gedachten? En zelfs al een idee over een lettertype? Dan komt er een erg belangrijk onderdeel aan bod. Leesbaarheid. Als je een lettertype gebruikt dat niet prettig leest dan haken bezoekers van je website sneller af. 

Daarom zoeken wij altijd naar een passend lettertype, dat bruikbaar is voor allerlei doeleinden zowel online als offline.

Heeft het lettertype genoeg opties?

Wij kiezen graag voor een lettertype met een grote ‘familie’. Dit betekent dat het lettertype verschillende fonts heeft. Dus een dikgedrukte variant, of een cursieve versie. Door hier rekening mee te houden, worden de opties die we vervolgens kunnen gebruiken voor andere middelen – denk aan de website, flyers of visitekaartjes – ook een stuk groter. Zo kunnen we variëren en spelen met de letters, waardoor het ontwerp nog pakkender wordt. 

Is het een Google font?

Er zijn miljoenen lettertypes op de markt, waarbij er ook een heleboel niet geschikt zijn om overal weer te geven. Google heeft daarom een selectie van lettertypes gemaakt. Het hoeft natuurlijk niet, maar toch is het goed om het gebruik van een Google font te overwegen. Het is wel iets wat wij vrijwel altijd voorstellen. 

Waarom? Google fonts zijn snel ingeladen en worden ondersteund door browsers. Hierdoor ziet je website er op ieder apparaat en in iedere browser hetzelfde uit. Ook zijn deze fonts geoptimaliseerd qua leesbaarheid, zodat je daar geen strafpunten op krijgt. Daarnaast zijn ze ook mooi en prima toepasbaar in een huisstijl en voor drukwerk.

Welk lettertype kies jij?

Zoals je kunt lezen is het gebruik van een passend, duidelijk lettertype essentieel, maar we snappen ook dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Wij helpen je graag op weg naar het juiste ontwerp, mét een passend lettertype. Eens sparren over de vele mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

Deel dit bericht: