Prikkel je zintuigen!

08 apr 2021 | Astrid

Creatieve vormgeving dat je zintuigen prikkelt, dat is wat wij van Merkwaardig ontwerp creëren voor onze klanten! Bij elk grafisch ontwerp moeten zoveel mogelijk zintuigen geprikkeld worden. Je ogen met een creatief, tot de verbeelding sprekend, ontwerp. Je tast bij het vasthouden van het papier. Het voelen van een bijzondere afwerking, en verschillende vormen en formaten. En waarom niet werken met geur, geluid of smaken? Het kan allemaal!

Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Daar vertellen we je graag meer over in deze blog: Prikkel je zintuigen!

Zicht

Ogen zijn de belangrijkste zintuigorganen van de mens. Hiermee kunnen we zien, waarnemen en dingen begrijpen. Zij nemen de lichtprikkels op, maar onze hersenen maken er beelden van. Je kleurt hierdoor jouw eigen wereld. Dat maakt dit zintuig zo bijzonder én belangrijk.

Ook tijdens de conceptontwikkeling en het ontwerpproces houden wij hier rekening mee. Want opvallen, op een unieke en Merkwaardige manier, dat is wat wij met de klant willen bereiken!

Een goed voorbeeld van een ontwerp dat letterlijk ‘in het oog springt’ is onder andere het drukwerk voor het zomerse event Budde Beach van De Budde in Nijverdal. Dankzij het gebruik van veel kleuren en aparte, grafische patronen kun je niet anders dan jouw blik vestigen op dit toffe ontwerp! Ook krijg je direct een tropisch, zomers gevoel!

Tast

De tastzin is het vermogen om aanraking of druk waar te nemen. Je herkent en ontdekt materialen en texturen door te voelen. En juist het voelen van een bepaalde afwerking doet erg veel als het aankomt op beleving. Deze beleving creëren wij bijvoorbeeld door het gebruik van SPOTUV, Pregen, laseren, digitaal snijden of foliedruk. Maar ook door het gebruiken van bijzondere papiersoorten, technieken, vormen en formaten.

Een goed voorbeeld hiervan is onder andere het visitekaartje van Foodchick. Door aan het tandwieltje van het visitekaartje te draaien komen alle disciplines tevoorschijn. Een bijzondere manier om potentiële cliënten inzicht te geven in wat Foodchick te bieden heeft. Ook bij het visitekaartje van Rijschool Dekker is dit bijzondere mechanisme toegepast.

Geur

Wat is er lekkerder dan de geur van ‘nieuw’ drukwerk? 😉 Maar geur is niet alleen in die zin belangrijk. Wel eens van Scratch-and-sniff gehoord? Dit is een van de vele toepassingen in geurdrukwerk. Vooral als er een bepaald aroma centraal staat, of je jouw drukwerk nóg meer beleving wilt geven.

Met een geurfolder combineer je de visuele uitstraling van drukwerk met de mogelijkheid de reuk te prikkelen. Dit is niet alleen een prachtige aanvulling voor parfummerken, maar bijvoorbeeld ook voor tuinarchitecten, hoveniers en woonwinkels!

Horen

Je denkt er misschien niet zo snel aan bij drukwerk. Maar zowel bewust als onbewust speelt het geluid ook mee bij jouw beleving. Het knisperen van papier, het openvouwen van of bladeren door een krant of brochure: Geluid dat er toe doet!

Ook heb je vast voor je verjaardag wel eens een kaart gekregen waaruit luid een ‘Happy Birthday’ lied werd gespeeld als je deze opende. Dat vergeet je niet snel en kan dus ook een super tof element zijn om in te zetten voor een andere boodschap, bij branches/winkels als: theaters, carnavalswinkels, eventbureaus of bijvoorbeeld een muziekwinkel. Dat zet jouw boodschap pas echt kracht bij!

Smaak

Ook een erg bijzonder zintuig. Maar proeven… hoe verwerk je dat in grafisch (druk)werk?

Heb jij al gehoord van drukwerk met eetbare inkt? Maxilia bedrukt o.a. heerlijke appels met jouw logo of boodschap. Maar het ‘drukwerk’ hoeft niet altijd opgegeten te worden… Zo hebben wij in ons Merkwaardig pakketje een doosje met pepermuntjes toegevoegd. Zo proef je niet alleen een product dat in een mooi ontwerp is gestopt, maar zetten wij meer kracht bij onze boodschap: ‘een frisse start’.

Inspiratie nodig?

Benieuwd hoe jij deze zintuigen in jouw uitingen kunt toepassen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Door de zintuigen te prikkelen verras jij jouw doelgroep nog meer! De mogelijkheden zijn eindeloos en wij denken heel erg graag met jou mee!

Deel dit bericht: