Van dummy tot eindproduct

06 okt 2020 | Astrid

Ik word geprikkeld door de wereld om mij heen waarin van alles gebeurt. Het begint met een impuls. Een geluid, beeld of structuur dringt zich binnen in mijn onderbewuste en nestelt zich in mijn hoofd. Klaar om er op het juiste moment uit te springen. Zo heb ik onderhand een overvolle dummy-la gecreëerd, boordevol ideeën, die ik los kan trekken en die mij inspireert om het nét even anders te doen.

Het creatief proces
Het ontwikkelen van een concept en ontwerpen van een product komt tot stand tijdens het doorlopen van een creatief proces. Een proces waarin ik de klant meeneem in mijn gedachtengang. Een persoonlijke tour door mijn portfolio-kast en dummy-la. Er zijn namelijk tal van manieren om Merkwaardig te zijn. Denk hierbij aan verschillende vouw- en druktechnieken, maar ook aan gebruik van diverse afwerkingen.

Vouwtechnieken
Ook is er veel mogelijk op het gebied van vouwtechnieken. Een mooi voorbeeld hiervan is het ontwerp dat ik onlangs gemaakt heb voor Toscana BV. Een kunststof kozijnen specialist in Hardenberg die gespecialiseerd is in het maken van onder andere deuren, schuifpuien en ramen. Het visitekaartje was één van de ontwerpen die ik voor dit bedrijf mocht maken.

We wilden ook dit bedrijf laten opvallen en kozen daarom voor deze vouwtechniek. Een techniek die in eerste instantie eenvoudig lijkt, maar een groots effect geeft. Het visitekaartje begint met de vorm van het beeldmerk en bij het openen komt het raamkozijn naar voren. Hierdoor geeft het visitekaartje direct weer wat de core business van het bedrijf is.

Cacheren
Het ontwerp van de visitekaartjes van Merkwaardig ontwerp is geïnspireerd op een gesprek dat ik bij een drukkerij had. Het was zo’n specifiek idee, dat ik het ontwerp eerst met de hand heb gemaakt om vervolgens met mijn dummy terug te gaan naar de drukker. Ik wou er zeker van zijn dat mijn idee werkelijkheid zou worden.

Het ontwerp is tot stand gekomen met behulp van cacheren: een grafische afweking oftewel een druktechniek. Cacheren is het plakken van drukwerk op karton, waardoor er een stevig product ontstaat die weer verder bewerkt kan worden. Hierdoor werd het uitsnijden van de visitekaartjes met behulp van een laser, geen enkel probleem. Met als resultaat: een uniek, persoonlijk, ontwerp.

SPOT UV
Zo heb ik in mijn ontwerpen onder andere SPOT UV gebruikt om producten, zoals bijvoorbeeld een vastgoedbrochure, net dat extraatje te geven. SPOT UV is een glanzende lak die op een bepaald deel van een ontwerp wordt geplaatst. Hierdoor komen specifieke elementen nog beter uit en krijgt het ontwerp een luxe uitstraling. Ook geeft het een bijzonder gevoel, die opnieuw de zintuigen weet te prikkelen.

Niks is onmogelijk
Naast bovengenoemde Merkwaardige technieken, is er natuurlijk nog veel meer mogelijk! Benieuwd naar unieke manieren van presentatie voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op. Wie weet zien we elkaar snel en kan het creatief proces beginnen!

Deel dit bericht: